Öhlins gräver guld på sociala medier
Öhlins är en svensk tillverkare av fjädringskomponenter som används av toppförare och andra finsmakare som vill ha något av det bästa man kan ha vad gäller stötdämpare. På grund av den enormt höga kvaliten och den gula färgen har dämparna fått smeknamnet "The swedish gold".
Öhlins har ett övergripande Instagramkonto för alla affärsområden under ohlinsracing. Affärsområdet mountainbike har ett eget konto under ohlinsmtb. Nu var det dags att starta ett eget konto inom automotive för att bygga varumärket Öhlins inom just detta affärsområde.
Tjänster
Social Media Strategi
Kampanj
Grafiskdesign
Art Director
Copywriter
Motion Graphics
Content Production
Reklambyrå
Contentbyrå
Kund
Öhlins Racing

Gräv där följarna är. Den övergripande strategin för Öhlins social media handlade om att vara där följarna redan befinner sig. Att tagga och länka till andra relevanta varumärken.

Lösning.
Vi började med att analyser hur både konkurrenter och målgrupper beter sig på instagram. Utifrån analysen togs en innehållsstrategi fram och en contentkalender producerades med avstamp i innehållsstrategin. Med contentkalendern blev det enklare att planera, skapa content och att samla alla kreativa idéer på en plats. Innehållsstrategin och contentkalendern underlättar dessutom felsökning när något inte fungerar tillräckligt bra, och hjälpte oss att upptäcka vad som behöver förbättras.
